موضوع بازگشت بازماندگان واقعه عاشورا به کربلا که در میان منابع کهن شیعی برای اولین بار در کتاب اللهوف سید بن طاووس (متوفای 664 هجری قمری) گزارش شده و از آن پس به ویژه در سده های اخیر در آثار و فرهنگ شیعه به تدریج به شهرت رسیده و مکرر نقل شده که اهل بیت در مسیر بازگشت از شام به مدینه، به کربلا آمده اند و این حضور در کربلا در روز اربعین بوده است.
هر چند این شهرت با مخالفت هایی جدی نیز مواجه شده است.
عمده این مخالفت ها به دو مطلب اشاره دارند:
یکی نبودن گزارشی مستند در خصوص این واقعه تاریخی .
و دوم انکار و استبعاد امکان طی مسافت کربلا تا کوفه و سپس کوفه تا شام و برگشت از شام به کربلا در طی چهل روز در شرایط آن دوران.
برای دیدن این قبیل استدلال ها و مخالفت هابه عنوان نمونه می توان به کتاب «لؤلؤ و مرجان» تالیف محدث میرزا حسین نوری متوفای1320 هجری قمری مراجعه کرد. کتابی که با نام «چشم اندازی به تحریفات عاشورا» نیز منتشر شده است.
لؤلؤ و مرجان
درباره این سایت